zondag 7 oktober 2012

De High Tea en het Quiche drama....

Zo, na een druk weekend (oké het weekend is nog niet voorbij, maar de afspraken wel;))
weer even tijd om een berichtje te plaatsen.
Vanmiddag hadden we een verrassings High Tea.

Zaterdag heb ik de hele ochtend in de keuken gestaan om een quiche te maken, de citroentaart waarvan ik gisteren het recept heb geplaatst, hartige ham-kaas muffins en glutenvrije boterkoekjes. Zondagochtend hebben we samen nog een brownie-taart gebakken.

Als eerste was de prei-quiche aan de beurt. Ik had nog nooit een quiche gemaakt,
laat staan een glutenvrije, dus maar even goed het recept doorlezen.
Volgens het recept moest ik geen ei in het deeg gebruiken.
Wat ik op zich al vreemd vond aangezien dat juist voor de binding zorgt.
Afijn, toch maar het recept gevolgd en op hoop van zegen het deeg laten rijzen in de koelkast.
Deeg zag er best goed uit, alleen tijdens het uitrollen van het deeg viel het hele deeg uit elkaar!!
Deeg weer in de kom gedaan, 2 eieren toegevoegd en maar doorkneden....wat een kliederboel!
Maar het deeg begon er wel steeds beter uit te zien.
De volgende poging tot uitrollen verliep gelukkig beter, dus mooi de vorm bekleedt,
randjes aangedrukt en dan erachter komen dat je bent vergeten om de vorm in te vetten!
Mooi is dat, kon het deeg er weer uit en begonnen we weer opnieuw.
Gelukkig was de rest van de quiche vrij makkelijk te maken.
Vandaag was dan het moment suprême, zal de quiche ook smaken....
Nou de smaak van de quiche was prima al had er iets meer zout en peper in gemogen.
Alleen het deeg was echt droog waardoor de quiche een wat korrelige, droge smaak achter liet.
Notitie voor mezelf: meerdere recepten voor het deeg uitproberen!

Voor de rest ging het bakken allemaal voorspoedig, en ook de resultaten vielen in goede aarde bij de meiden. Vooral de citroentaart was favoriet, dus vandaar hier even een LINK.

De rest van de meiden hadden ook meer dan genoeg lekkere, hartige en zoete, hapjes meegenomen.
Het was super gezellig en we hebben genoten van al het lekkers!

Voor deze week heb ik even genoeg gebakken,
maar wie weet krijg ik snel genoeg weer de bak-kriebels;)


1 opmerking:

  1. Dag Yvonne,
    Ik heb ook altijd problemen met glutenvrij bladerdeeg. Het valt uit elkaar, het scheurd, het is niet goed uit te rollen. Soms gebruik ik kant-en-klaar bladerdeeg van Schar, werkt goed! Soms maak ik zelf deeg van 125 gram glutenvrij wit broodmeel, 125 gram kwark en een scheutje olijfolie. Werkt ook goed. Maar soms heb ik geen zin in dat geknoei en maak ik bodemloze quiche. Werkt eigenlijk net zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen